Przedszkole nr 376 z Oddziałami Integracyjnymi w Warszawie

Psycholog

Nasi specjaliści

Karolina Sulej (ksulej@p376.pl)

Psycholog

Do zadań psychologa w przedszkolu należy głównie

  • prowadzenie zajęć indywidualnych dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • realizacja zaleceń i wskazań zawartych w opiniach Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, m.in. prowadzenie zajęć z treningu umiejętności społecznych;
  • obserwacja dzieci w grupach (zarówno podczas zabawy swobodnej jak i zajęć dydaktycznych);
  • konsultacje z nauczycielami, wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i ogólnorozwojowych związanych z trudnościami psychomotorycznymi;
  • diagnoza i konstruowanie opinii psychologicznych;
  • wspieranie nauczycieli w pracy z dzieckiem zdolnym;
  • indywidualna pomoc dzieciom w trudnych sytuacjach;
  • konsultacje z rodzicami;

pokój psychologa

Po co dziecku przedszkole?

Przedszkole to niezwykle ważny etap w edukacji malca. I nie tylko z racji tego, że w tym okresie umysł małego dziecka chłonie informacje jak gąbka,
a pamięć działa na zwiększonych obrotach.  Wśród rówieśników szkrab uczy się zdecydowanie łatwiej i chętniej niż gdy jest jedynie pod opieką dorosłych. Warto to wykorzystać!

1. Mowa

  • stara się prawidłowo artykułować dźwięki 
    Obecność przedszkolanek oraz dzieci, z którymi trzeba się porozumieć, mobilizuje malca, aby wyraźnie mówił. Szkrab, ucząc się wierszyków, piosenek oraz tekstów przedszkolnych przedstawień, ćwiczy prawidłową wymowę głosek i ładną intonację. Poza tym w przedszkolu prowadzone są badania przesiewowe, dzięki którym specjaliści „wyłapują” dzieci mające kłopoty z wymową. Dla nich organizowane są (zwykle w przedszkolu) ćwiczenia z logopedą.
  • uczy się mówić o sobie i wzbogaca słownictwo 
    Pani w przedszkolu i koledzy nie umieją tak jak mama odgadywać pragnień dziecka. To mobilizuje je, aby jasno wyrażało uczucia (np. „Jest mi smutno, bo Jaś wziął moją koparę”) i potrzeby (np. „Chcę siusiu”). W grupie rówieśników, z pomocą pań malec uczy się rozwiązywać spory słowami, a nie siłą. Poza tym słuchając czytanych przez opiekunki bajek i oglądając przedszkolne teatrzyki, ma okazję poznawać nowe słowa, a następnie rozmawiając o swych wrażeniach, ćwiczy wypowiadanie się.
  • uczy się wypowiadać w różnych sytuacjach 
    Podczas tzw. zabaw tematycznych (np. w lekarza), uczy się prowadzenia rozmów. Gdy czegoś potrzebuje, wychowawczynie zachęcają go, aby sam spróbował zapytać lub poprosić o to innych.

2. Wiedza

  • gromadzi w pamięci coraz więcej informacji 
    W przedszkolu dziecko jest zachęcane do tego, aby zdobywać informację o swojej rodzinie (opiekunki pytają m.in. o imiona i zawody rodziców i dziadków), miejscu zamieszkania (malec podaje swój adres, miejscowość i kraj). Poza tym przedszkolaki uczą się symboli narodowych, rodzimych tradycji oraz obyczajów.
  • zdobywa wiedzę o świecie
    W trakcie pogadanek i wycieczek dziecko poznaje zwyczaje panujące wśród zwierząt (np. gdzie ptaki odlatują na zimę), dowiaduje się o życiu ludzi w różnych częściach świata (np. co jedzą Eskimosi), uczy się rozumieć różne zjawiska (np. jak powstaje lód).

3. Zrozumienie

  • dowiaduje się co to znaczy ile, gdzie, kiedy, dlaczego
    Przedszkolne zabawy pomagają dziecku zrozumieć, jak dzieli się czas. Malec poznaje dni tygodnia i nazwy pór roku; uczy się określać, co było wcześniej i później; dowiaduje się, co oznaczają określenia, tj.: za, obok, większy.
  • rozpoznaje podobieństwa i różnice
    Dziecko uczy się łączyć rzeczy w kategorie ze względu na jakąś wspólną cechę, np. tylko przedmioty duże lub tylko czerwone; poznaje określenia cech i ich przeciwieństw np. dobry-zły, wesoły-smutny.
  • poznaje przyczyny różnych zachowań i emocji
    Panie tłumaczą dzieciom np. dlaczego Kopciuszek był smutny; pomagają przewidywać zdarzenia (np. co będzie, jak potrącę szklankę), uczą formułować sądy (np. „nie lubię jesieni”) i uzasadniać je („bo pada deszcz”).

4. Koncentracja

  • pracuje w skupieniu wśród innych dzieci
    Wykonując zadania w towarzystwie kolegów, malec uczy się ignorować rozpraszające bodźce. Dzięki temu za kilka lat zdoła usiedzieć kilkadziesiąt minut w ławce i słuchać w skupieniu nauczyciela. Bawiąc się w domowym zaciszu, nie miałby okazji ćwiczyć tej cennej umiejętności.
  • wypełnia polecenia
    Dzieci umieją koncentrować się na czymś, gdy same tego chcą. Zdecydowanie trudniej zaś skupić im uwagę, gdy się je o to prosi. Przedszkolak każdego dnia ma okazję ćwiczyć uważne słuchanie (pani oraz kolegów), dokładne zapamiętywanie czynności, które ma w odpowiedniej kolejności wykonać (np. najpierw narysujcie obrazek, potem go pokolorujcie, a na koniec wytnijcie).
  • bawi się wytrwale
    Towarzystwo kolegi, który kończy rysunek (i może dostać za to nagrodę) oraz możliwość zawieszenia obrazka na przedszkolnej wystawie to dobra motywacja dla malca, by doprowadził zaczęte zadanie do końca.

Życie przedszkolaka kojarzy się głównie z zabawą, ale w rzeczywistości między 3. a 6. rokiem życia umysł dziecka bardzo intensywnie pracuje i doskonali się.

za: http://www.rodzice.pl/przedszkolak/zabawa-i-nauka/Dlaczego-przedszkole-jest-tak-wazne-dla-dziecka.html
autor: Anna Łukaszewicz, psycholog

Ułatwienia dostępności