Przedszkole nr 376 z Oddziałami Integracyjnymi w Warszawie

Pedagodzy specjalni

Nasi specjaliści

Pedagog specjalny: Kinga Zdanowicz kzdanowicz@p376.pl, Emilia Jaszczuk ejaszczuk@p376.pl.

Nauczyciele współorganizujący kształcenie: Dorota Górska dgorska@p376.pl, Kinga Zdanowicz kzdanowicz@p376.pl, Agnieszka Kałuża akaluza@p376.pl), Bogna Dymowska bdymowska@p376.pl

Integracja

Integracja

W naszym przedszkolu funkcjonują cztery oddziały integracyjne (Motylki, Muchomorki, Niedźwiadki i  Skrzaty). Grupy prowadzone są przez trzech nauczycieli: dwóch wychowania przedszkolnego oraz nauczyciela współorganizującego kształcenie (pedagoga specjalnego).

Wszystkie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych realizują podstawę programową wychowania przedszkolnego. Natomiast nauczyciel współorganizujący kształcenie dostosowuje treści edukacyjne do możliwości podopiecznych poprzez odpowiednie formy i metody pracy.

Dyrektor przedszkola powołuje zespoły ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej, których zadaniami są: przeprowadzanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, opracowywanie Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych oraz prowadzenie działań rewalidacyjnych.

Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w zależności od potrzeb, mają zapewniony szereg specjalistycznych zajęć:

  • logopedię
  • integrację sensoryczną
  • zajęcia z pedagogiem specjalnym
  • zajęcia z psychologiem
  • TUS

Podczas zajęć rewalidacyjnych pedagodzy specjalni wykorzystują różnorodne metody pracy lub ich elementy, w celu wspierania rozwoju dzieci niepełnosprawnych, korygowania i wyrównywania deficytów rozwojowych. Przykładowe z nich to:

  • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
  • nauka czytania Metodą symultaniczno – sekwencyjną prof. Cieszyńskiej,
  • Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
  • Edukacja przez Ruch D. Dziamskiej,
  • Programy aktywności „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M. i Ch. Knill,
  • elementy metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej „Dziecięca matematyka”,
  • Metoda Aktywnego Słuchania wg Batii Strauss,
  • elementy psychodramy i biblioterapii,
  • wybrane techniki relaksacyjne,

Ogromnie ważne jest kształtowanie prawidłowej postawy wobec osób niepełnosprawnych od wczesnego dzieciństwa.
Małe dzieci są wolne od uprzedzeń, które często istnieją już w mentalności wielu dorosłych.

Korzyści płynące z integracji:

Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych:

  • Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczy się przez obserwację swoich rówieśników.
  • Przebywa w naturalnym środowisku (nie jest izolowane).
  • Staje się bardziej komunikatywne. Nawiązuje relacje z rówieśnikami.
  • Dziecko niepełnosprawne ma większą motywację do nauki i stawania się coraz bardziej samodzielną osobą.
  • Integracja sprzyja rozwojowi umiejętności społecznych.

 Dla ich rówieśników:

  • Wzrasta u dzieci poziom tolerancji, wrażliwości, otwartości, szacunku, troski, empatii, odpowiedzialności.
  • Rozwijane są od najmłodszych lat prawidłowe postawy wobec niepełnosprawnych osób.
  • Dzieci są bardziej uspołecznione.

Ułatwienia dostępności