Pedagog specjalny: Kinga Zdanowicz kzdanowicz@p376.pl, Emilia Jaszczuk ejaszczuk@p376.pl.
Nauczyciele współorganizujący kształcenie: Dorota Górska dgorska@p376.pl, Kinga Zdanowicz kzdanowicz@p376.pl, Agnieszka Kałuża akaluza@p376.pl), Bogna Dymowska bdymowska@p376.pl
Integracja
W naszym przedszkolu funkcjonują cztery oddziały integracyjne (Motylki, Muchomorki, Niedźwiadki i Skrzaty). Grupy prowadzone są przez trzech nauczycieli: dwóch wychowania przedszkolnego oraz nauczyciela współorganizującego kształcenie (pedagoga specjalnego).
Wszystkie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych realizują podstawę programową wychowania przedszkolnego. Natomiast nauczyciel współorganizujący kształcenie dostosowuje treści edukacyjne do możliwości podopiecznych poprzez odpowiednie formy i metody pracy.
Dyrektor przedszkola powołuje zespoły ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej, których zadaniami są: przeprowadzanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, opracowywanie Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych oraz prowadzenie działań rewalidacyjnych.
Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w zależności od potrzeb, mają zapewniony szereg specjalistycznych zajęć:
- logopedię
- integrację sensoryczną
- zajęcia z pedagogiem specjalnym
- zajęcia z psychologiem
- TUS
Podczas zajęć rewalidacyjnych pedagodzy specjalni wykorzystują różnorodne metody pracy lub ich elementy, w celu wspierania rozwoju dzieci niepełnosprawnych, korygowania i wyrównywania deficytów rozwojowych. Przykładowe z nich to:
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
- nauka czytania Metodą symultaniczno – sekwencyjną prof. Cieszyńskiej,
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- Edukacja przez Ruch D. Dziamskiej,
- Programy aktywności „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M. i Ch. Knill,
- elementy metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej „Dziecięca matematyka”,
- Metoda Aktywnego Słuchania wg Batii Strauss,
- elementy psychodramy i biblioterapii,
- wybrane techniki relaksacyjne,
Ogromnie ważne jest kształtowanie prawidłowej postawy wobec osób niepełnosprawnych od wczesnego dzieciństwa.
Małe dzieci są wolne od uprzedzeń, które często istnieją już w mentalności wielu dorosłych.
Korzyści płynące z integracji:
Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
- Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczy się przez obserwację swoich rówieśników.
- Przebywa w naturalnym środowisku (nie jest izolowane).
- Staje się bardziej komunikatywne. Nawiązuje relacje z rówieśnikami.
- Dziecko niepełnosprawne ma większą motywację do nauki i stawania się coraz bardziej samodzielną osobą.
- Integracja sprzyja rozwojowi umiejętności społecznych.
Dla ich rówieśników:
- Wzrasta u dzieci poziom tolerancji, wrażliwości, otwartości, szacunku, troski, empatii, odpowiedzialności.
- Rozwijane są od najmłodszych lat prawidłowe postawy wobec niepełnosprawnych osób.
- Dzieci są bardziej uspołecznione.