Przedszkole nr 376 z Oddziałami Integracyjnymi w Warszawie

Adaptacja 2024

WAŻNE TERMINY

Spotkania adaptacyjne w naszym przedszkolu:

  • 26 sierpnia 2024 r. godz. 16.00 – zebranie z Rodzicami w przedszkolnym holu (bez udziału dzieci);
  • 27 sierpnia 2024 r. w godz. 10.00-12.00 – spotkanie adaptacyjne dla dzieci;
  • 28 sierpnia 2024 r. w godz. 10.00-12.00 – spotkanie adaptacyjne dla dzieci.

Zasady: do 1 dziecka przychodzi 1 rodzic, zabieramy ze sobą obuwie na zmianę.

ADAPTACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU

Naturalnym środowiskiem wychowawczym dziecka jest rodzina. To ona kształtuje w dziecku poczucie bezpieczeństwa i pewności. Zaspokaja podstawowe potrzeby psychiczne. Rodzina pełni ogromną rolę w kształtowaniu postaw, przekazuje system norm i wartości przyjętych w społeczeństwie, którego dziecko jest członkiem. Przedszkole jest instytucją, która uzupełnia rodzinę. Ma ono pomóc dziecku w tym, by poradziło sobie w życiu poza ramami rodziny; by po raz pierwszy otworzyło się na innych, nie doświadczając uszczerbku na poczuciu bezpieczeństwa. Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej to przełomowy moment w życiu dzieci. Dla wielu z nich to pierwszy kontakt z szerszą grupą społeczną. Początki pobytu dziecka w przedszkolu to trudny okres i sprawdzian zarówno dla dzieci jak i ich rodziców, którzy niejednokrotnie motywowani miłością, utrudniają swoim postępowaniem spokojniejsze zaakceptowanie przez dziecko nowej w ich życiu bardzo stresującej sytuacji.

Moment w którym dziecko przekracza próg przedszkola jest niezwykle ważnym wydarzeniem w życiu całej rodziny. Proces przystosowania do zachodzących w życiu zmian nazywamy adaptacją.

W trakcie adaptacji, zarówno dzieciom, jak i rodzicom towarzyszy całe spektrum różnorodnych emocji. Począwszy od strachu i uczucia niepewności w pierwszych dniach w nowym, nieznanym miejscu, skończywszy na poczuciu ekscytacji i radości z podejmowania nowych wyzwań oraz nowego etapu w życiu dziecka.

Każde dziecko jest inne, dlatego proces adaptacji do nowego środowiska może przebiegać różnie. Jeżeli po wejściu do budynku przedszkola dziecko szybko się uspokaja, z ochotą wchodzi do sali, wtedy nie ma powodu do lęku przed rozłąką. Ale nawet i wtedy rodzice powinni wiedzieć, że dziecko, które dotąd chętnie przychodziło do przedszkola np. po pewnym okresie może zacząć płakać. Wtedy należy to przetrwać. Są również i takie dzieci, które płaczą przez pierwszy okres pobytu w przedszkolu, a po pewnym czasie tak dobrze się tu czują, że nie chcą wracać do domu.

Udana adaptacja do grupy przedszkolnej ma istotne znaczenie dla dalszego rozwoju dziecka. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu można w istotny sposób ułatwić dziecku wejście w jego „nowy świat” – w świat przedszkola. Proces adaptacji dziecka do przedszkola w znacznym stopniu ułatwia również posiadanie przez dziecko umiejętności w zakresie prostych czynności samoobsługowych takich jak:

  • jedzenie,
  • mycie i wycieranie rąk i twarzy,
  • ubieranie i rozbieranie się,
  • komunikowanie swoich potrzeb oraz sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych.

RODZICU! RADY NA PIERWSZE DNI W PRZEDSZKOLU:

  • Ciesz się z dzieckiem, że idzie do przedszkola;
  • Postaraj się zaciekawić maluszka przedszkolem poprzez rozmowę (to miejsce, gdzie pozna nowych kolegów, koleżanki, wspólnie będą się bawić itp.);
  • Zadbaj o to, aby maluszek przed pójściem do przedszkola rozstawał się na jakiś czas z rodzicami (zostawał z dziadkami, kuzynami lub sąsiadką), aby nie była to dla niego zupełnie nowa sytuacja;
  • Zróbcie wspólnie zakupy do przedszkola (wyprawkę);
  • Przed wyjściem z domu nie wytwarzaj atmosfery nerwowości i pośpiechu;
  • W czasie drogi bądź pogodny, odprężony, spokojny, ciesz się, że twój syn/córka idzie do przedszkola, nie obiecuj mu za to nagrody;
  • Nie przeciągaj momentu rozstania, bo Twoje wahanie zwiększy jego lęk;
  • Pożegnanie w szatni powinno odbywać się z uśmiechem, bez łez i smutnych spojrzeń, bez zbędnego przedłużania samego momentu rozstania. Pożegnanie powinno być krótkie: uśmiech, przytulenie, buziak i „pa-pa”;
  • Nawet jeżeli chcesz to nie wchodź do sali przedszkolnej, oszczędzisz żalu i smutku pozostałym dzieciom;
  • Pozostawiając dziecko w grupie przedszkolnej nie pokazuj zdenerwowania i niepokoju, dziecko może wyczuwać, że coś mu grozi. Spokojne rozstanie z mamą lub tatą sprawi, że maluch szybciej się uspokoi i łatwiej nawiąże kontakt;
  • Jeżeli widzisz, że rozstanie z mamą jest bardzo bolesne dla dziecka, niech do przedszkola przyprowadza je tata lub inny członek rodziny;
  • Nie zabieraj dziecka do domu, gdy płacze przy rozstaniu. Gdy raz ulegniesz, potem będzie jeszcze gorzej;
  • Zapewnij, że po nie wrócisz i określ kiedy (najłatwiej określić dziecku, że pojawisz się po obiedzie lub po podwieczorku);
  • Pamiętaj o miłych komunikatach. Nie stosuj nigdy stwierdzenia „nie bój się”, bo uświadamiasz swojemu dziecku, że jest coś czego mógłby się bać. Zamiast tego powiedz „Miłej zabawy”, „Na pewno dzień Ci minie przyjemnie”. Pamiętaj o uśmiechu i ciepłym głosie, który pomoże twojemu dziecku nabrać pewności siebie, że „w przedszkolu jest fajnie”

Przede wszystkim uwierz w swoje dziecko, na pewno sobie poradzi.

Nie można straszyć dziecka przedszkolem.

Pamiętaj, że dziecko uczęszczające do przedszkola powinno być ZDROWE.

Należy pamiętać, że każde dziecko przechodzi proces adaptacji w swoim tempie i na swój sposób. Rolą rodzica jest wsparcie i towarzyszenie dziecku w tym czasie oraz pomoc w tworzeniu obrazu przedszkola jako bezpiecznego miejsca, gdzie maluszek może czuć się spokojnie i swobodnie. Być może wszystkie te trudności nie będą miały miejsca, a sam pobyt  dziecka będzie wspaniałą zabawą i mile spędzonym czasem.

Przez wakacje ćwiczymy samoobsługę 🙂 Do przedszkola przychodzą dzieci bez pieluchy.

WYPRAWKA

  • Komplet ubrań na zmianę, czyli: spódnica/spodnie w gumkę, majteczki, skarpetki, ewentualnie rajstopki, T-shirt z krótkim i długim rękawem, bluza;
    Ważne! Wszystkie ubrania łatwe do samodzielnego zakładania i zdejmowania.
  • Kapcie na zmianę – wygodne, takie aby maluch mógł je sam założyć i zdjąć, oddychające, z gumową podeszwą, trzymające stabilnie stopę dziecka i chroniące przed urazami;
  • Kocyk, poduszka, przytulanka – wszystko podpisane. Nie przebieramy dzieci w piżamy;
  • Chusteczki mokre i suche;
  • Grzebień lub szczotka do włosów.

PROPOZYCJE KSIĄŻECZEK O PRZEDSZKOLU

Ważną rolę w procesie przygotowaniu malucha na pójście do przedszkola, pełnią książki i opowiadania. Obrazowe przedstawienie sytuacji, które mają miejsce w grupie przedszkolnej ułatwi dziecku zrozumienie ich. Oprócz historyjek, których fabuła „kręci się” wokół przedszkola, można znaleźć książeczki przedstawiające sale, szatnie, łazienkę dla dzieci etc. Dokładne opisanie wszystkich miejsc pomoże maluchowi, gdy znajdzie się w swoim przedszkolu. Warto poszukać wersji, w których występuje ulubiony bohater malucha. Nawet, jeśli opowiadanie nie skupia się całkowicie na motywie pójścia do przedszkola, można spróbować rozszerzyć ten temat na potrzeby dziecka – jeśli np. Miś Uszatek idzie do przedszkola i bawi się tam z kolegami, można porozmawiać z dzieckiem o tym, że w każdym przedszkolu poznaje się rówieśników, że pani nauczycielka prowadzi zajęcia, że wychodzi się na plac zabaw etc.

Warto zaopatrzyć się w kilka utworów, które w miły i zabawny sposób przybliżą daną tematykę:

  • A. Frączek, „Przedszkoludki. Sto radości i dwa smutki”
  • B. Ostrowicka, „Lulaki. Pan Czekoladka i przedszkole”
  • N. Denchfield i A. Parker, „Kurczak Karolek idzie do przedszkola”
  • K. Turek, „Wkrótce będę przedszkolakiem”
  • D. Melling, „Miś Tuliś idzie do przedszkola”
  • L. Schneider, „Zuzia idzie do przedszkola”
  • J. Bednarek, „Dusia i Pinek-Świnek. Pierwszy dzień w przedszkolu”

Logopeda radzi

Psycholog radzi

Ułatwienia dostępności